maandag 23 maart 2009

Carnaval

Vorig weekend heb ik carnaval "gevierd". Het was al enkele jaren geleden dat ik nog naar een carnavalsstoet was geweest. Maar hobbygewijs (lees: fotografie) bevond ik me tussen de menigte (lees: publiek). De slogan "vroeger was alles beter" is voor dit geval zeker van toepassing. Het kan misschien zijn omdat ik toen 10 jaar jonger was en alles nog leuk, hip, cool, mooi en tof vond. I don't know. Het viel me eigenlijk enorm tegen. De oorspronkelijke betekenis van carnaval is zowieso al verdwenen zoals bij de meeste feestdagen.
Carnaval is een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.
Vroeger was het, naast de katholieke betekenis, "snoep gooien" en "confetti gooien". Nu is het meer: "reclame folders uitdelen en AF en toe snoep en confetti gooien". Toegegeven, vroeger was het echt een smurie feest, maar deels ook een stuk leuker. Toen we thuis kwamen van carnaval stond de stofzuiger al klaar. Overal zat confetti. Tot plaatsen waar je nog niet eens wist dat er confetti kon inkruipen. Dagen na het carnavalsfeest vond je nog confetti terug.
Met een glimlach dacht je toen terug aan het feest.

Ook in het snoep gooien waren ze vroeger minder gierig. Zou de crisis er iets mee te maken hebben? De kwantiteit is gedaald, maar evengoed de kwaliteit. Vroeger vingen we "lange jans", "wafels", "beertjes", "schelpjes", "kauwgom",.... Kortom: variëteit. We hadden zakken vol met snoep en een hele voorraad voor een paar weken. Tegenwoordig gooien ze allemaal dezelfde (slechte) snoepjes. En crisis denkt u? Vergeet het maar. 2% van het snoep bleef onopgeraapt op straat liggen. Schandalig!

Toen alles nog beter was, konden we de stoet 2 tot 3 keer zien (en dus ook meer snoep vangen). Om één of andere reden rijden tegenwoordig de feestauto's met een enorme vertraging achter elkaar. Gemiddeld 1.5 minuut wachten op de volgende truck is niet gelogen. Met als gevolg: de stoet duurt enorm lang en het is onmogelijk deze nog een 2de keer te zien! Is dat nodig? Nee, maar 1.5 minuut wachten op een volgend voertuig is ook niet nodig. Organisatie?
De meeste voertuigen zijn 'ok' tot 'mooi' (ik heb er 2 echt mooie gezien!), maar de betekenis van wat er op staat uitgebeeld gaat volledig verloren. Ik ben er zeker van dat 98% niet weet wat een voertuig uitbeeldt. En dan spreek ik nog niet over de mensen die zich OP het voertuig begeven. Het lijkt alsof ze 'verplicht' worden om snoep uit te delen. Het is carnaval mensen. Wees eens wat vrolijker, please! De uitrustingen van de personen zijn ook niet om te zeggen "wow". Ik had mooie kostuums verwacht, maar nee hoor. Ik heb maar enkele personen gezien die mooi gekleed waren en dat waren dan meestal mensen uit het publiek.

Vroeger was alles beter.

Geen opmerkingen: