zaterdag 21 maart 2009

Geluk

Het lijkt alsof mensen op zoek zijn naar geluk. Geluk bevindt zich nooit in hun eigen gezin, nooit op hun eigen werk en nooit in hun eigen land of straat. Nee. Mensen moeten naar een ander land reizen om daar gelukkig te zijn. Hier bevinden ze zich in een stress situatie. Hard werken, laat thuis zijn en toch nog proberen het "gelukkig" koppel uit te hangen. In het weekend gaan ze (met tegenzin) naar de film, gaan ze eten met hun vrienden, gaan ze naar het theater,... Want je moet tegenwoordig over alles kunnen meepraten om "hip" te zijn.

Weinig mensen durven echt toegeven dat ze "ongelukkig" zijn. Ongelukkig staat voor depressief. Mensen die depressief zijn, mijd je best. En zonder contact wordt je nog ongelukkiger. Kortom, je zwijgt over je "ongelukkigheid" en speelt het spel gewoon mee. Lachen en gelukkig wezen. Daar draait het leven om. Wie het best kan "faken", geraakt het verst. Nuja... Het verst van geluk (en dus ook thuis)

Voor de mensen die denken dat het geluk alleen ergens anders ligt, dan hier. Jullie zijn mis. Het geluk zit in zéér kleine dingen. Dat weet ik al lang. Ik hoef niet naar de andere kant van de wereld te reizen om gelukkig te zijn en te beseffen dat het hier best goed is. Ik geniet van de eerste zonnestralen op mijn gezicht, met de vlieger de lucht veroveren, mensen observeren in de trein, een eyeliner van € 0.99 kopen, lachen met een aflevering van bromberen, headbangen op een metalnummer, je graspop ticket kopen, mensen observeren die al hun geld opdoen op de kermis aan het grijpen van teddybears, een zelfgemaakte foto laten vergroten en ophangen in je kamer, een nougatti eten, de hele dag een deuntje in je hoofd hebben,...

Miljaar, ik ben gelukkig en al de rest kan me gene fuck schelen.

"You're almost happy
Almost content
But your head hurts"

K's Choice - Almost happy

3 opmerkingen:

Waldheri zei

Wauw, iemand die zijn geluk realiseert! Chapeau :-)

Jubelientje zei

"..Ongelukkig staat voor depressief."
En depressieve mensen stuur je naar de dokter (of nog erger, een psycholoog), die meteen een mooi naamplaatje op jouw 'aandoening' stickeren en vervolgens de arme (ADD, ADHD, Bipolar disorder) patiënt een of ander merk pilletjes voorschrijft. Probleem opgelost. Of toch niet?

Alimonia zei

@Jubelientje: ik vraag me eigenlijk af in hoeverre psychologen 'depressieve' mensen écht kunnen helpen en of ze het allemaal niet verergeren. Ze geven inderdaad medicijnen, maar dat lost het 'innerlijke' probleem niet op.