dinsdag 14 april 2009

Kortzinnigheid (muziek)

Naast "wat is je naam?" & "wat doe je voor werk?" is "welke muziek luister je?" de meest gestelde vraag in een mensenleven. Het antwoord moet dus best op iets slaan. Al jaren vraag ik me af wat ik hier op moet antwoorden. Niet het feit dat ik niet weet wat ik zelf luister, maar wel hoe ik juist moet omschrijven wat ik luister als ik het zelf niet eens weet? Mensen denken vrij "hokjes" gericht en ik kan hen eigenlijk geen ongelijk geven. Hokjes zorgt voor orde en dat is nodig in dit chaos leven.

Ik zou heel simpel op de vraag kunnen antwoorden en enkele groepen opsommen. Maar als je de gezichten ziet na het uitspreken van: Rhapsody, Blind Guardian, Ayreon, Savatage,... hou je daar snel mee op. De meeste mensen kennen die groepen niet. Het opsommen ervan is dus overbodig. Puur tijdverlies. "Maar onder welk genre valt dat dan, r&b?". Nee lieverds, metal. "Metal? Dat is toch herrie muziek met geschreeuw, langharige vieze oude mannen". Misschien, zucht ik dan.

Ik luister het softere gedeelte van de metal. Power metal. Progressive metal. Symponic metal. Zoiets dus. Ik wil het geen metal noemen, maar het hokje had al een naam.
"Ik luister niet vrijwillig naar 'metal'. Het noemt toevallig gewoon zo"
Maar tegenwoordig gaat het niet meer enkel over muziek, maar om het hele circus dat er rond hangt. Dus je moet oppassen wat je zegt. Gothicers houden van het duistere leven, denken altijd negatief, wandelen 's nachts op het kerkhof, kijken enkel naar horror films, doen aan automutilatie, zijn (meestal) vegetariërs, dragen enkel zwart... Metal trekt stoere langharige mannen (en hun bijhorende 'hoertjes-in-latex') aan. Het zijn meestal werklozen, bierzuipers, ze houden van sm en schreeuwen in plaats van te praten. De "sloeries" bevinden zich in het r&b milieu. De gasten zijn "cool" en houden van snelle wagens en mooie grieten. Ze hebben aan elke vinger een vriendin. Ze rijden in BMW's en werken in de bouw of in een fabriek. In de disco vind je "johny's", de mannen met de witte broeken en de mooie geplamuurde gebruinde slanke vriendinnen die de drugs bewaren. Deze mensen luisteren techno of house. De slimme koppen met bijhorende verouderde bril luisteren naar klassieke muziek. Ze wonen nog bij hun mama en hebben nog nooit een vrouw versierd, laat staan er naar gekeken.

Maar terug naar mij. Vroeger bestond mijn garderobe uit 90% zwart (gothic +1) . Tegenwoordig is dat omgekeerd. 10% is zwart, de rest zijn leuke vrolijke kleuren (metal -3). Ik ga niet voor mijn plezier naar het kerkhof (gothic -1), ik drink geen bloed (gothic -1). Ik heb wel lang haar (metal +2) en vind sommige mannen met lang haar opwindend (metal +1). Ik draag een bril (klassiek +2). Ik headbang wel eens graag (metal +2.) Ik zuip me niet elk weekend te pletter (metal -3.) Ik zie niet lijkbleek (gothic -3). Ik draag geen gothicjurken (gothic en metal -2) (hoewel ik het wel heel mooi vind). Ik epileer mijn wenkbrauwen niet volledig om er daarna met een stift een nieuwe te fabriceren (gothic -1). Ik woon nog bij mijn ouders. (klassiek +2) Ik heb geen piercings (gothic, metal, house, r&b -2). Ik eet vlees. (gothic -1). Ik leef niet 's nachts (gothic -5). Ik heb geen vleermuizen als huisdier (gothic -2). Ik kan me best amuseren op muziek van Milc Inc of Marco Borsato (euhm). Ik ga dit jaar naar graspop (metal +10), maar niet naar Wacken Open Air (metal - 50). Ik ben geen slet (r&b, house en techno -2) en ik ga niet naar een metal optreden voor mijn vriendje of omdat ik aandacht te kort kom. (referentie naar column van lords of metal)

Dus, de volgende keer iemand mij nog eens vraagt welke muziek ik luister, geef ik gewoon mijn last.fm link.

Fuck de kortzinnigheid van mensen.

Geen opmerkingen: