donderdag 12 februari 2009

Het is altijd een beetje reizen....

Ik ben één van de weinigen op deze aardbol die geen auto heeft. Er ligt geen economische of ecologische -sorry- reden achter, maar ik heb er op dit moment gewoonweg geen nodig. Ik ben dus vrij afhankelijk van het openbaar vervoer. Maar geen probleem, ik hou van de trein en nog meer van de bus. Hoewel ik van oordeel ben dat 90% van de reizigers tegen zijn zin op de trein zit, ben ik één van de uitzonderingen die graag reist.

Je trein komt -normaalgezien- elke dag op hetzelfde moment én op dezelfde plaats aan. Het enige wat je moet doen is je verplaatsen van het treinstation (waar je in de winter lekker binnen kunt opwarmen - tegen elkaar of tegen de verwarming) naar de coupé die je wenst te betreden. Elke dag kan je kiezen welke coupé je neemt. De meeste mensen zijn bang van afwisseling en kiezen dus noodgedwonen elke dag voor dezelfde opstapplaats. Elke dag iedereen die op dezelfde plaats zit, dezelfde handeling uitvoert,... Saaier kan toch niet? Wissel ééns van coupé! Je wereld zal er ineens veel anders uitzien.

In de trein zelf is het meestal goed qua temperatuur (ok ok ok. In de zomer is het meestal verschrikkelijk warm - maar er zijn raampjes in de trein hoor! Je hoeft je gewoon strategisch te zetten bij zo'n raam), je ervaart geen stress (behalve als je een aansluiting met een bus moet hebben) en je kan doen wat je wilt! Muziek luisteren, een boek lezen, de sudoku in de gratis metro krant invullen, slapende mensen observeren, flirten, naar buiten kijken, jezelf bewonderen in de reflecterende ramen, gesprekken afluisteren (of er zelf één opstarten), slapen, een film zien op je laptop (of er ééntje meekijken op de laptop van je buurman), werken,.... Het enige waar ik (en 99% van de treinreizigers) me aan erger zijn de "ik-heb-een-mp3-en-daarom-moet-iedereen-horen-wat-ik-luister". Toegegeven soms heb je zo'n lekkere gast voor je zitten en vraag je je af: "wat zou hij toch luisteren?". Maar als de trein stopt en je hoort dat het een andere styl is dan wat je zelf luistert (rhapsody, blind guardian, savatage, ayreon,...) gaat je droom even in rook op. Ach. Als het me toch enorm stoort, verander ik gewoon van coupé, niet? Maar mensen zijn nu eenmaal lui.

De trein en/of bus nemen.
Het is altijd een beetje reizen, het is altijd een beetje leven. Genieten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zelf reis ik eigenlijk ook wel graag met de trein, ook al heb ik een auto. Als ik ergens moet zijn zoals Brussel, Antwerpen of Leuven, en er rijdt een trein op het correcte uur dan zal ik die steeds nemen in plaats van te rijden met de wagen.

Maar als je saai wilt moet je de trein nemen in Finland. Daar krijg je op voorhand een nummertje van een stoel aangewezen zoals in het vliegtuig. En durf het niet om ergens anders te zitten, want dan zit het er dik tegen.

Op zich is het hier in België nog wel leuk dat je kan kiezen. :)

Alimonia zei

@Soeverein: Pfff, een plaatsje "toegewezen" krijgen is ook maar saai. Stel u voor... Nuja, als ze daarmee het probleem kunnen oplossen dat iedereen kan "zitten" geen probleem. Zijn daar geen treinabonnementen?