maandag 21 september 2009

Big brother

Big brother is watching you. Ja. En Big brother - sister in dit geval - ben IK. Ik weet niet of jullie er van op de hoogte zijn, maar overal staan tellertjes. Ik ben verslaafd aan tellertjes. Je kent ze wel. Ze tellen hoeveel bezoekers er op je site komen. Maar dat niet alleen. Ze registreren alles wat ze kunnen. Ip-adres, datum en uur (zelfs tot op de seconde!), hoelang je blijft, met welke tags je op mijn site terechtkomt en waar je op klikt. Ze zijn een enorme steun in deze moeilijke tijden. Want soms is het bedroevend dat ik zo weinig comments krijg. Ik schrijf niet om bekend te raken. Nee, want dan zou mijn identiteit snel gevonden worden. En dat wil ik net niet.

Ik ben verslaafd aan tellers. Soms kan ik er uren in zitten snuffelen. Uren de gegevens zitten analyseren. Wie is die persoon uit Brussel die 7 uur 35 minuten en 22 seconden op mijn site heeft zitten surfen? Waarom blijft een Spanjaard - die mijn taal niet eens kent - zolang op mijn site? Komt hij terug, zoja, waarom? Waar klikt hij op? Welke post is het populairst?

Ik hou niet enkel van de cijfers op zich. Nee ook van de grafieken. De samenvattingen. Ze maken mijn denkproces iets korter dan normaal.

Ik ben geobsedeerd door cijfers. Daarom dat ik ook in de verzekeringswereld terecht ben gekomen. Ooit haalde ik 20 voor statistiek, waar 45% van de klas gebuisd was. Een 19/20 voor financiële algebra maakte van mij het gelukkigste mens ooit.

Dus. Pas op waar je op klikt, want ik zie alles! En als ik het niet zie, dan wist ik het al.

Geen opmerkingen: