zaterdag 12 september 2009

Broer

Ik heb een broer. 2 jaar ouder dan mij. En soms vergeet ik dat gewoon. Hij woont niet meer thuis. Al lang niet meer. Hij verhuisde direct van zijn studentenkot naar een appartement hier ver vandaan. Tijdens zijn wilde studentenjaren kwam hij enkel in het weekend naar huis. Nu enkel voor "speciale" gelegenheden. Vertaald betekent dat: de was, de strijk en het weekend voor hij op reis vertrekt. Ik heb dus geen goeie band met mijn broer. Nooit gehad eigenlijk. Grote broers bestaan enkel maar op kleine zus te plagen. Maar plagen werd op een gegeven moment pesten. Al zag hij dat zo niet. Hij stal mijn "diamanten" en andere nuttige dingen voor zijn huis bij het spelen van lego terwijl hij gratis en voor niets mijn huis renoveerde! Ik had al snel de realiteit van het leven door. Iets gratis krijgen bestaat niet! Er staat altijd, maar dan ook altijd iets tegenover.

Mijn broer is ouder en zou meer 'levenservaring' moeten hebben. Maar als ik hem observeer en analyseer, merk ik een verschil op tussen hem en mij. Ook al woont hij alleen en is hij ouder, hij begrijpt het leven niet zoals ik dat doe. Hij is dus zeker niet slimmer dan mij. Wel qua gebied van studies. Hij heeft een universitair diploma. Ik ben maar een bachelor. En hoe belangrijk diploma's ook mogen zijn, je kan er de wereld niet mee redden!

Mijn broer is het tegenovergestelde van mij. Het enige wat we gemeen hebben is de liefde voor bloggen. Ik blog anoniem, hij open en bloot. Hij houdt van feesten. Ik voel me verschrikkelijk op evenementen. Het liefst van al zou ik me de ganse avond willen opsluiten op het toilet. Maar dat kan je de wc-madam toch niet aandoen? En dus sta ik maar langs de kant op een feest. Ik kijk naar het volk. Het zatte volk dat zich 'amuseert' maar er de volgende dag toch niets meer van herinnert. Personen zoals ik amuseren zich dan nog het meest. Op hun eigen manier. Uitlachen. Mijn broer is sociaal en erg populair. Volgens zijn verhalen kent hij half BV-land. Volgende week heeft hij zelfs een date met een bekende vlaming. Op elk belangrijk feestje kan hij aanwezig zijn. Hij hoeft maar 1 telefoontje te plegen en hij geraakt binnen. Hij heeft meer vrienden dan het maximale aantal toegelaten vrienden op facebook. En toch is hij zo alleen. Hij is zoals een dakloze, alleen, maar tussen miljoenen mensen. Iedereen kent hem, weet hem zitten. Maar de dag dat hij er niet meer is zal een andere dakloze zijn plaats innemen.

Iedereen is klein in deze wereld. Het is maar hoe je er mee omgaat. Zonder zijn vrienden gaat hij dood. Ik ben al lang dood.

1 opmerking:

Daniël zei

Ik heb zo een zus van dat kaliber!!!

hoe is't mogelijk?

mvg,
Daniel