zaterdag 5 december 2009

December

Het is weer zo ver. We zijn al in de maand december. En laat dat nu net de maand zijn dat ik het meest haat van alle maanden. Op wikipedia wordt deze maand ook wel "Wintermaand, Feestmaand, Kerstmaand" genoemd. Ik haat deze maand. Ze kan niet snel genoeg voorbij zijn. Het begon al in de nacht van 30 november. Dat vreselijk knagend gevoel in je buik. Alsof je de volgende dag één of belangrijk examen moet afleggen. Maar ik moest die dag niets doen. Helemaal niets. Ik moest me er gewoon bij neerleggen dat we al in de laatste maand van 2009 zaten.

Ik had geen keus en moest deze dag proberen zien door te komen. Ik probeerde aan de volgende dag te denken. Dan zou ik een cello concert hebben. Al mijn energie ging naar deze gedachte. Ik stond op. Werkte mij te pletter. Ging naar huis. At. Keek wat tv en kroop vroeg onder mijn deken.

Ik heb een vreemd en angstig gevoel bij de maand december. In die periode komen heel veel (slechte) herinneringen naar boven. Met de Sinterklaas-periode kan ik nog wel leven, maar Kerstmis en Nieuwjaar? Nee dank u. En hoe meer ik aan die herinneringen wordt herinnerd, hoe slechter ik mij voel. Het is een vicieuze cirkel. Vorig jaar liet ik mij nog overhalen om eens uit te gaan op Nieuwjaar. Het was best leuk moet ik toegeven. Maar goed voor één keer. En dus zitten we dit jaar weer in hetzelfde straatje. Ik heb geen plannen. Ik heb niemand wat gevraagd. Ik heb geen energie, geen zin en ik weet hun antwoord toch al. "Neen."

Als ik de mensen in de trein vertrouw, vindt niemand Kerstmis en Nieuwjaar leuk. "opgeklopte boel" hoor ik ze allemaal zeggen. Maar als iedereen (of laten we zeggen 80%) het niet leuk vindt, waarom doet iedereen er dan in godsnaam aan mee?

En dus kruip ik de laatste tijd vroeg onder de wol. Daar ben ik veilig. Ver weg van al die knipperende lichtjes, vrolijke koppeltjes, talloze cadeaus en vreemde figuren. Want ik geloof dat ik net zoals de schildpad van mijn bazin ooit in een winterslaap zal verzeild geraken.

En mocht ik niet wakker zijn tegen de zomer, tja!

2 opmerkingen:

Daniël zei

Alimonia,

Mocht je overwegen een korte winterslaap te doen, laten we zeggen december tot de 2de week van januari, goed zo. Dan heb ik nog een leuke plek !
Namelijk onder mijn houtstapel in de tuin, momenteel zitten er 3 leuke egeltjes lekker dicht bij elkaar opgerold hun winterslaap te doen. Denk dat ge er opgerold nog net bij kan..wat denk je?

Geen huishuur, geen eten, geen verwarming enz...stinkend rijk word je al slapend!!!

grtjs,
Daniël

Alimonia zei

@Daniël: Lol. Super. Eigenlijk hou ik ook niet van januari en het eerste gedeelte van februari...

Ik zal nog eens nadenken over uw aanbod ;) Alvast bedankt, hehe!